autor
Adrianna WłodarczykMiłośniczka książek, zwierząt futerkowych, grunge’owych inspiracji w modzie i wygody w rockowym stylu. Do szczęścia wystarczy jej kubek dobrej herbaty – najlepiej w rozmiarze XL.
04.02.2022 | Przeczytasz w 4 min
Trudno byłoby znaleźć kogoś, kto nie zna ubrań sygnowanych zielonym krokodylkiem. Historia marki Lacoste jest bezpośrednio związana z karierą znanego francuskiego tenisisty – René Lacoste, który zaprojektował koszulkę polo i jako pierwszy sportowiec wystąpił w niej na korcie, w czasach, kiedy tenisiści grali w spodniach i koszulach z długimi rękawami. Dziś Lacoste jest firmą oferującą nie tylko polówki, lecz również szereg innych elementów garderoby, akcesoria oraz perfumy.
1919 – René Lacoste oświadcza swojemu ojcu, że chce zostać zawodowym tenisistą. Ojciec zgadza się, jednak ostrzega, że jeśli po pięciu latach René nie sięgnie po mistrzostwo świata, będzie musiał pracować w rodzinnej firmie.
1923 – René nie zdobywa tytułu mistrza świata w umówionym czasie, jednak ojciec pozwala mu kontynuować karierę sportową z uwagi na powołanie do oficjalnej reprezentacji Francji.
1925 – René Lacoste po raz pierwszy zwycięża w Wimbledonie i zajmuje pierwsze miejsce na French Open.
1926 – René wygrywa turniej US Open. Na korcie, wbrew obowiązującej modzie tenisowej, pojawia się w zaprojektowanej przez siebie białej koszulce z krótkimi rękawami i kołnierzykiem, wykonanej z francuskiej bawełny (jersey petit pique). Wystąpienie w takim stroju wzbudza sporo emocji wśród kibiców, dziennikarzy oraz pozostałych sportowców.
1927 – René drugi raz zostaje zwycięzcą Wimbledonu.
1928 – René ponownie staje na najwyższym miejscu podium na turniejach: US Open i French Open. Po udziale w US Open amerykańska prasa nazywa go Aligatorem.
1929 – Lacoste po raz trzeci triumfuje na French Open.
1933 – René Lacoste w efekcie współpracy z Andre Gillierem zakłada w 1933 roku firmę odzieżową La Societe Chemie Lacoste z siedzibą w Paryżu. W nowopowstałej fabryce rusza produkcja białych koszulek z kołnierzykiem, mających być flagowym produktem w ofercie marki. René Lacoste zgłasza się do przyjaciela – Roberta George’a i prosi go o pomoc w przygotowaniu logo. Słynny tenisista chce, by było ono inspirowane aligatorem lub krokodylem, w nawiązaniu do jego pseudonimu.
1951 – Lacoste uzupełnia swoją oferty o koszulki polo w urozmaiconych kolorach. Do sprzedaży wchodzą między innymi koszulki w kolorze niebieskim, granatowym i czerwonym.
1963 – Szefem firmy zostaje Bernard, najstarszy syn René. Nowy zwierzchnik postanawia stworzyć kolekcje dla ludzi w młodszym wieku.
1969 – Lacoste łączy się z lokalną firmą Izod i decyduje się zdemokratyzować brand. Francuskie przedsiębiorstwo obniża cenę koszulek o 35 dolarów, by łatwiej dotrzeć do przeciętnego mieszkańca Stanów Zjednoczonych, ze względu na poszerzoną działalność na rynku amerykańskim. Ubrania z zielonym krokodylkiem stają się dostępne nie tylko w eleganckich butikach, ale także w supermarketach. Rośnie też liczba podrobionych produktów, oferowanych w jeszcze niższych cenach. Zamożni fani Lacoste wyrażają swoją dezaprobatę nową polityką firmy i przenoszą uwagę na koszulki Ralpha Laurena, będącego oficjalnym dostawcą strojów dla United States Tennis Association.
1989 – La Societe Chemie Lacoste zmienia nazwę i pozostawia tylko zapadające w pamięć słowo „Lacoste”. Popularność ubrań sygnowanych krokodylkiem stale rośnie.
1996 – 12 października w Saint-Jean-de-Luz umiera René Lacoste, wybitny tenisista i założyciel jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek odzieżowych na świecie.
2002 – Lacoste na stanowisko dyrektora generalnego zatrudnia Roberta Siegela, odpowiedzialnego przez prawie 30 lat za zarządzanie firmą Levi Strauss. Siegel w ciągu roku zwiększa dochody firmy o 800 procent.
2003 – Ubrania Lacoste stają się popularniejsze za sprawą serialu „Życie na fali”.
2005 – Andy Roddick zrywa kontrakt z Reebokiem i nawiązuje współpracę z Lacoste. Sportowiec otrzymuje 30 milionów dolarów za sześć lat noszenia koszulek z krokodylkiem na międzynarodowych zawodach, a francuska marka zyskuje świetną reklamę.
2015 – Lacoste wygrywa przed unijnym Trybunałem Sprawiedliwości z polską firmą Kajman, której znak towarowy łudząco przypomina zielonego krokodylka z Francji.
DAMSKIE BUTY LACOSTE
MĘSKIE BUTY LACOSTE